Nieuwe mangomomenten

Regelmatig zullen we een aantal mooie, inspirerende Mangomomenten delen via deze blog. We willen nog eens benadrukken dat Mangomomenten kunnen plaatsvinden in alle mogelijke settings gaande van ziekenhuis, revalidatiecentra, woonzorgcentrum tot thuiszorg en niet ziekte specifiek zijn. Het zijn niet altijd de grootste dingen die de patiënten, familieleden, bewoners of zorgverleners bijblijven maar de kleine onverwachte attenties of gebaren. Hieronder kunnen jullie een aantal van deze mooie, inspirerende Mangomomenten vinden. Deel jouw verhaal hier.

“Een warm gebaar”

Het is een hele tijd geleden maar ik herinner me het moment nog goed. Al de bezoekjes aan het ziekenhuis voor consultaties of behandelingen. Het begint na een tijd te wegen, je weet dat je moet doorzetten maar niet elke dag gaat even vlot.Hospitals-Blog

Ik was dan ook heel blij als Ans die dag op de dagkliniek binnenkwam. Ans is de verpleegkundige die de eerste keer mijn medicatie heeft aangehangen. Die vergeet je niet meer. Ze zag dat het een moeilijke dag was. Ik moest niets zeggen, ze pakte me gewoon even vast. Een knuffel die meer zei dan woorden ooit kunnen bevatten. “We zijn er voor je” zei ze nog. Het gaf me de moed om ook die moeilijke dag weer door te gaan. Dat was mijn Mangomoment, ik vergeet het nooit.

“Gewoon een leuke babbel”

Mijn behandeling zorgde ervoor dat ik een lange tijd door thuisverpleegkundigen verzorgd moest worden en voor een lange periode aan bed gekluisterd was. Het was steeds een leuk moment als de thuisverpleegkundigen even binnenkwamen voor een leuke babbel zonder dat de focus het ziek-zijn was. Ook de grappen van Anneleen, de nurse_talking_to_patient-400x266-2zotste van de bende thuisverpleegkundigen ga ik niet vergeten. Er kon ook eens goed gelachen worden, het maakt het verschil voor je dag en dat was niet alleen voor mij belangrijk, ook de thuisverpleegkundigen maakten veel plezier en én het bracht ons dichter bij elkaar. Deze mooie momenten samen delen zorgde bij mij voor een grotere vertrouwensrelatie met hen en ik zag dat het hen ook deugd deed. Ons Mangomoment.

“De vrijwilliger”

Elke werkdag opnieuw naar de kliniek voor mijn therapie. Maar mijn Mangomoment tijdens die periode was steeds de vrijwilliger die er stond om me naar de kliniek te brengen. Een rolstoel ging zoeken en me tot in therapiezaal de-vrijwilliger-brengt-bos-van-bloemen-om-het-ziekenhuiszaal-te-koppelen-38437408bracht. En me weer stond op te wachten om me naar huis te brengen. Gewoon een persoon die, vrijwillig als niet professionele hulpverlener, een grote meerwaarde heeft in je zorgproces. Niet alleen wat hij deed blijft me bij, maar vooral de manier waarop, gewoon, eenvoudig, vriendelijk. Ik heb dus mogen genieten van meerdere Mangomomenten en die positieve herinnering zal me bijblijven.

“Even iemand die echt naar je luistert”

Mijn verhaal is al bijna 6 jaar geleden maar ik ben dit nooit vergeten. Ik was net opgenomen en ik kon een nacht niet slapen. Toen was er een verHow-to-talk-to-patients-about-palliative-care_2191_40149640_0_14134249_500pleegster, ze kwam op mijn kamer en nam een stoel en bleef even met me babbelen. Ik wist dat ze nog zoveel dingen te doen had maar ze maakte even wat tijd voor mij, echt tijd voor mij. Hoewel het misschien een extra inspanning voor haar was omdat ze enkele minuten later met haar volgende taak kon starten, was het voor mij dat kleine gebaar dat me steeds zal bijblijven. Dat was mijn Mangomoment en ik zag ook dat het haar deugd deed om dat even voor mij mogelijk te maken.

Meer Mangomomenten vind je hier.

 

 

30 nieuwe partnerorganisaties & nieuwe website

MANGOMOMENT VERWELKOMT MEER DAN 30 NIEUWE PARTNERORGANISATIES & STELT NIEUWE SITE VOOR!

Mango logo foto 2018

Mangomoment ging in 2015 van start als een vreemd idee aan de KU Leuven. Het werd een onderzoeksproject en kreeg de fantastische ondersteuning van Kom op tegen Kanker. In 2017 werd Mangomoment getest in 3 ziekenhuizen (UZ Leuven, AZ Diest en Imeldaziekenhuis Bonheiden) binnen oncologische zorg en verscheen ondertussen in VRT NWS, in meerdere kranten en zelfs in Lancet Oncology.

MAAR NU WORDT #Mangomoment ECHT GROOT, want meer dan 30 NIEUWE PARTNERS zullen zowel binnen hun eigen organisatie als extern een warme oproep lanceren om positieve ervaringen in de zorg te delen. We gaan op zoek naar getuigenissen uit alle sectoren (ziekenhuizen, eerstelijn, woonzorgcentra) en alle patiënten, bewoners, familieleden en professionals zijn welkom om hun ervaring te delen. Dit betekent dat het NIET enkel over kanker gaat, maar alle zorgervaringen, ONGEACHT DE AANDOENING!

We zijn enorm vereerd met het partnership van volgende organisaties: Artsenkrant, Az Damiaan Oostende, ASZ – Aalst/Geraardsbergen/Wetteren, AZ Alma; AZ Diest, AZ Heilige Familie Reet, AZ Oudenaarde, az Sint-Blasius, AZ Turnhout, Az Vesalius, AZ ZenoChristelijke Mutualiteit, Emmaüs GroepFamiliehulp, Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen, Heilig Hartziekenhuis LierHeilig Hart Ziekenhuis LeuvenHeilig Hart Ziekenhuis Mol, Imeldaziekenhuis BonheidenJan Yperman Ziekenhuis Ieper, Jessa Ziekenhuis, Kom op tegen Kanker, KU Leuven, AZ Maria Middelares, Nationaal MS Centrum, Nvkvv voor verpleegkundigen, OLV Ziekenhuis Aalst Asse Ninove, Sint-Jozefskliniek Izegem, Sint-jozefkliniek Bornem, Regionaal Ziekenhuis Sint-Trudo, Trefpunt Zelfhulp vzw, Triamant, UZ LeuvenVlaams ApothekersNetwerk, Wit-Gele Kruis Vlaams Brabant

Indien uw organisatie ook wenst aan te sluiten, contacteer ons dan via mangomoment@kuleuven.be

banner Mangomoment 2018VERGIS U NIET: Mangomomenten hebben wel een aantal specifieke kenmerken:   

1) het zijn kleine, bijna alledaagse, attenties of gebaren, die plaatsvinden tijdens de normale zorgactiviteiten in het ziekenhuis, revalidatiecentrum, woonzorgcentrum of in de eerstelijn. Ze vragen weinig of geen extra tijd, energie of middelen en kunnen bij alle ziekteprocessen en door elk type zorgverlener verleend worden.

2) We verzamelen getuigenissen over Mangomomenten, om hieruit te leren wat patiëntgerichte zorg echt is. Het uiteindelijk doel van het onderzoek is na te gaan of ze:

  • de tevredenheid van patiënten, bewoners en familieleden verhogen;
  • de (vertrouwens)relatie tussen zorgvrager en zorgverlener versterken en
  • de bevlogenheid van zorgverleners vergroten.

Lees hier alvast voorbeelden van Mangomomenten

Heb ook jij zulk Mangomoment mee-“gemaakt” of ontvangen, deel het dan met ons

Like Mangomoment op Facebook en share deze post en gebruik #Mangomoment op Twitter (@MangoLIGB).